Accessibility links

ბლოგები
რადიო თავისუფლება რადიო თავისუფლება

ბლოგები

პარასკევი, 18 აპრილი 2025

კალენდარი
აპრილი, 2025
ორშ სამ ოთხ ხუთ პარ შაბ კვი
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
რიკარდ იოზვიაკი
რიკარდ იოზვიაკი

როგორც ჩანს, ევროკავშირი წლის ბოლოს ეცდება უფრო იოლი გახადოს უვიზო მიმოსვლის გაუქმება იმ 61 ქვეყნის მოქალაქეებისთვის, რომლებიც ამჟამად სარგებლობენ ამ პრივილეგიით - მათ შორის არიან დასავლეთ ბალკანეთის ქვეყნები, საქართველო, მოლდოვა და უკრაინა.

წინადადება უვიზო მიმოსვლის შეჩერების მიზეზების ჩამონათვალის გაზრდის შესახებ ევროკომისიამ ჯერ კიდევ 2023 წელს წამოაყენა და ევროპულმა საბჭომაც თავისი პოზიცია ამ საკითხზე ერთი წლის წინათ ჩამოაყალიბა. თუმცა ევროპარლამენტის 2024 წლის ივნისში ჩატარებული არჩევნებისა და განსახილველი კანონპროექტების დაგროვების გამო, ევროპარლამენტმა სულ ახლახან მიიღო მოლაპარაკების მანდატი.

გასულ კვირას ამ სამმა ინსტიტუტმა პირველად განიხილა შემოთავაზებული კანონმდებლობა. მიზანია, რომ შეთანხმებას მიაღწიონ ევროკავშირის საბჭოს პოლონეთის მიერ თავმჯდომარეობისას, რომელიც ივნისის ბოლომდე გასტანს. ახალი კანონმდებლობა, წესით, შემოდგომის დასაწყისში უნდა ამოქმედდეს.

მაშ, რატომ ხდება ეს ახლა?

არსებითად, ბლოკი ბევრად უფრო მკაცრი ხდება სავიზო ლიბერალიზაციის მიმართ, რაც ასახავს უფრო ფართო ცვლილებებს. ერთი ისაა, რომ ევროკავშირი ამკაცრებს ბრძოლას არალეგალური მიგრაციის ნებისმიერი ფორმის წინააღმდეგ. ამავე დროს, ბრიუსელს სურს, სავიზო პოლიტიკა მესამე ქვეყნებზე ზეწოლის პოლიტიკურ ინსტრუმენტად გამოიყენოს.

სავიზო ლიბერალიზაცია - რომელიც ამჟამად შეეხება ევროკავშირის ყველა წევრ ქვეყანას, ირლანდიის გარდა, ისევე როგორც ევროკავშირის არაწევრ ქვეყნებს, ისლანდიას, ლიხტენშტაინს, ნორვეგიას და შვეიცარიას - დიდი ხანია, ბრიუსელის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი პოლიტიკური თაფლაკვერია, განსაკუთრებით მისი მეზობელი ქვეყნებისთვის.

ის საშუალებას აძლევს მესამე ქვეყნების მოქალაქეებს, ევროკავშირს 90 დღის განმავლობაში უვიზოდ ეწვიონ. კოსოვო ამ სიაში 2024 წლის დასაწყისში მოხვდა, საქართველო და უკრაინა კი - 2017 წელს. ეს გადაწყვეტილება ყველა ამ ქვეყანამ ზეიმით აღნიშნა.

შესაბამისად, პრივილეგიის გაუქმების მუქარა შეიძლება თაფლაკვერის საპირწონე მათრახად ჩაითვალოს.

შეჩერების ამჟამინდელი მექანიზმი, რომელიც 2018 წლიდან მოქმედებს, შეიძლება ამოქმედდეს აშკარა დარღვევების შემთხვევაში - მაგალითად, თუ ძალიან იმატებს მესამე ქვეყნის იმ მოქალაქეების რაოდენობა, რომლებიც 90-დღიან ლიმიტს გადააჭარბებენ ან სავიზო ლიბერალიზაციას ევროკავშირში თავშესაფრის საძიებლად გამოიყენებენ. ჯერჯერობით ბლოკმა ეს მექანიზმი მხოლოდ ერთხელ გამოიყენა: ჯერ დროებით, შემდეგ კი სამუდამოდ შეუწყვიტა სავიზო ლიბერალიზაცია წყნარი ოკეანის სამხრეთში მდებარე ქვეყანა ვანუატუს.

მაშ, რა ცვლილებებია მოსალოდნელი? ზოგადად რომ ვთქვათ, განიხილავენ ცვლილებების ოთხ ძირითად სფეროს, რადგან ბრიუსელი მიზნად ისახავს, ვიზების შეჩერების მექანიზმი უფრო სანდო შემაკავებელ ფაქტორად აქციოს. უპირველეს ყოვლისა, სავიზო ლიბერალიზაცია შეიძლება შეჩერდეს, თუ ევროკავშირი მიიჩნევს, რომ მესამე ქვეყანასა და ევროკავშირის ზოგად სავიზო პოლიტიკას შორის აშკარა შეუსაბამობა არსებობს.

ასე იყო 2022 წელს, მაგალითად, როდესაც სერბეთმა დაუშვა უვიზო მიმოსვლა ისეთი ქვეყნების მოქალაქეებისთვის, როგორებიცაა ბურუნდი, ინდოეთი და კუბა. ბრიუსელი ვარაუდობდა, რომ ამ მოქალაქეებიდან ბევრი იყენებდა სერბეთს ევროკავშირში გადასასვლელად. ევროკომისიის ზეწოლის შემდეგ ბელგრადმა პოლიტიკა შეცვალა. ახლა, შემოთავაზებული კანონმდებლობის მიხედვით, ამგვარი ქცევა უფრო ადვილად დასჯადი გახდება.

ლიბერალიზაციის შეჩერების კიდევ ერთი მიზეზი არის ე.წ. ჰიბრიდული საფრთხეები, რომლებიც ჯერ თეორიულ მოცემულობად მიიჩნევა. ეს დებულება შთაგონებულია ისეთი შემთხვევებით, როდესაც რუსეთს და ბელარუსს აფრიკელი და აზიელი მიგრანტები პოლონეთისა და ლიეტუვის საზღვრებთან გადაჰყავდათ.

მოსკოვთან და მინსკთან სავიზო რეჟიმის გამარტივება უკვე კარგა ხანია შეჩერებულია, თუმცა, თუ სხვა ქვეყანა შეეცდება მსგავს ტაქტიკას მიმართოს, ბრიუსელს მზად ექნება ახალი საპასუხო მექანიზმი.

მესამე მიზეზი შეიძლება გახდეს მესამე ქვეყნის მიერ ინვესტორებისთვის მოქალაქეობის მასობრივი მინიჭება ანუ სქემა, რომელიც ინდივიდებს შესაძლებლობას აძლევს, შეიძინონ მოქალაქეობა ისე, რომ ამ ქვეყანასთან კავშირი არ ჰქონდეთ.

შეჩერების მეოთხე, ახალი საფუძველი, ალბათ ყველაზე საინტერესოა, რადგან ის შეეხება ევროკავშირის პოლიტიკურ ურთიერთობებს მესამე ქვეყნებთან.

კანონპროექტში ნათქვამია, რომ შეჩერების მექანიზმი შეიძლება ამოქმედდეს „ადამიანის უფლებების სერიოზული დარღვევების“ ან „საერთაშორისო სამართლისა და სტანდარტების სერიოზული დარღვევის შემთხვევაში, მათ შორის ადამიანის უფლებათა კანონმდებლობისა და საერთაშორისო სასამართლოს გადაწყვეტილებების შეუსრულებლობის შემთხვევაში“.

ევროკავშირის ოფიციალურ პირები ამბობენ, რომ მათი აზრით, ვიზალიბერალიზაციას ყოველთვის ახლდა თან „დემოკრატიის კრიტერიუმი", თუმცა მისი მნიშვნელობა აქამდე მკაფიოდ არსად ყოფილა გაწერილი.

კიდევ ერთი საინტერესო და ახალი ასპექტია ის, რომ მექანიზმის ამოქმედება ამ შემთხვევაში ევროკომისიის ექსკლუზიური პრეროგატივა იქნება - ევროკავშირის წევრ ქვეყნებთან კონსულტაციების შემდეგ - რადგან ეს ბლოკის საგარეო ურთიერთობებს ეხება.

საბოლოო ჯამში, მესამე ქვეყანასთან სავიზო ლიბერალიზაციის შეჩერება მაინც წევრი ქვეყნების გადასაწყვეტი იქნება - კვალიფიციური უმრავლესობით. ევროკავშირის ოფიციალური პირები აცხადებენ, რომ ეს კვლავაც უკიდურეს ზომად განიხილება, ვინაიდან ბლოკს, როგორც წესი, არ სურს მთავრობის გამო დასაჯოს ქვეყნის მთელი მოსახლეობა.

სწორედ ამიტომ იყო, რომ წლის დასაწყისში ევროკავშირმა არჩია, შეეჩერებინა სავიზო ლიბერალიზაცია მხოლოდ ქართული დიპლომატიური პასპორტის მფლობელებისთვის, ამ ქვეყანაში დემოკრატიული უკან დახევის ფონზე. თუმცა მთელი მოსახლეობის სამიზნეში ამოღების ვარიანტი კვლავაც არსებობს და შეჩერების მექანიზმის მომავალი გაფართოების შემდეგ ბრიუსელს შეეძლება უფრო მოქნილად იმოქმედოს.

"მოსკოვისთვის უფრო მტკივნეული ევროკავშირის ფართომასშტაბიანი სანქციები აღმოჩნდა..."
"მოსკოვისთვის უფრო მტკივნეული ევროკავშირის ფართომასშტაბიანი სანქციები აღმოჩნდა..."

ბოლო რამდენიმე კვირაა ამერიკის შეერთებული შტატები, რუსეთი და უკრაინა სახავენ ცეცხლის შეწყვეტის ჩარჩოებს: ერთი მიმართულება შეეხება ენერგეტიკული ინფრასტრუქტურის დაცვას, როგორიცაა ელექტროსადგურები და გადამცემი ხაზები, მეორე კი მიმართულია შავ ზღვაში სამხედრო აქტივობის შემცირებაზე.

მოსკოვის ერთ-ერთი მთავარი მოთხოვნა, რაც მათ საჯაროდ განაცხადეს, სანქციების შემსუბუქებაა. კრემლის განცხადებაში, რომელიც 25 მარტს, შავ ზღვაზე ცეცხლის შეწყვეტის შეთანხმების შემდეგ გამოქვეყნდა, მოსკოვი ამბობს, რომ შეთანხმებას მხოლოდ იმ შემთხვევაში დაიცავს, თუ დასავლეთი ნაწილობრივ მოხსნის სანქციებს, რომლებიც მას სამ წელზე მეტი ხნის წინ უკრაინაში სრულმასშტაბიანი შეჭრის შემდეგ დაუწესეს.

ეს მოთხოვნა მოიცავს შეზღუდვების მოხსნას სასუქების ექსპორტზე და რამდენიმე რუსული ბანკის ხელახლა დაკავშირებას SWIFT-ის გლობალურ გადახდის სისტემასთან.

ევროკავშირის რამდენიმე ლიდერმა უკვე უარყო მოსკოვის მოთხოვნა. ყველაზე მკაფიოდ ეს 27 მარტს, პარიზში ჩატარებულ შეხვედრაზე გაისმა, სადაც 30-ზე მეტი ქვეყნის უმაღლესი ოფიციალური პირები შეიკრიბნენ უკრაინის უსაფრთხოების გარანტიების განსახილველად.

არაერთ ევროპელ დიპლომატს ვესაუბრე და ყველა მათგანმა აღნიშნა, რომ თეთრი სახლის განცხადებაში, რომელიც იმავე დღეს გამოქვეყნდა, არ იყო ნახსენები სანქციების შემსუბუქება.

როგორც ევროკავშირის ერთ-ერთმა ელჩმა მითხრა რიადში ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ბოლო მოლაპარაკებების შემდეგ: „საუდის არაბეთში ამაზე არანაირი შეთანხმება არ გაფორმებულა, ამიტომ ჩვენთვის არაფერია გადასაწყვეტი“.

ევროპელები ცეცხლის შეწყვეტის მოლაპარაკებებს არ ესწრებოდნენ, თუმცა მათ ბევრი რამის გადაწყვეტა შეუძლიათ რუსეთის სანქციებთან დაკავშირებით.

დავიწყოთ იმით, რომ SWIFT ბელგიური კომპანიაა და ევროკავშირმა ამ სისტემიდან 23 რუსული ბანკი „ჩახსნა“, მათ შორის ისეთი დიდი ბანკები, როგორიცაა „სბერბანკი“ და „ოტკრიტიე“.

მათ ასევე იციან, რომ რუსეთის სავაჭრო ურთიერთობები ევროპასთან უფრო ღრმაა, ვიდრე შეერთებულ შტატებთან.

სრულმასშტაბიან შემოჭრამდეც კი, აშშ-ის ექსპორტი რუსეთში შეადგენდა მთელ მსოფლიოში ამერიკული ექსპორტის 0,5 პროცენტზე ნაკლებს. ევროკავშირისთვის კი ეს მაჩვენებელი 6 პროცენტს შეადგენდა, რაც 250 მილიარდ ევროს ეკვივალენტურია.

ამგვარად, მოსკოვისთვის უფრო მტკივნეული ევროკავშირის ფართომასშტაბიანი სანქციები აღმოჩნდა. ევროკავშირის სანქციების მესვეურის, დევიდ ო'სალივანის შეფასებით, სანქციებმა რუსეთს 450 მილიარდ ევროზე მეტის ზარალი მიაყენა 2022 წლის დასაწყისიდან.

მაშ, განიხილავენ თუ არა ევროპელები რუსეთის მიმართ სანქციების ნაწილობრივ შემსუბუქებას?

პასუხი, რომელსაც გამუდმებით მესმის, არის მარტივი „არა“ ან „ჩვენ უარს ვიტყვით“.

ოფიციალური პირები მიუთითებენ, რუსეთის მიერ უკრაინაზე განხორციელებულ უპილოტო და სარაკეტო თავდასხმებზე და ახსენებენ ევროკავშირის ბოლო შეკრების დასკვნებს, სადაც ლაპარაკია ზომების პოტენციურ გაძლიერებაზე და არა ზეწოლის შემსუბუქებაზე. უკრაინასთან დაკავშირებით 20 მარტის ევროსაბჭოს სხდომის მთავარ შედეგებში ნათქვამია, რომ: „ევროკავშირი მზადაა გააძლიეროს ზეწოლა რუსეთზე, მათ შორის შემდგომი სანქციების გზით და არსებული ზომების აღსრულების გაძლიერებით“.

ევროკომისიას ჯერ არ მოუწვევია ევროკავშირის წევრი ქვეყნები ახალი, ბოლო სამი წლის განმავლობაში მე-17 სანქციების პაკეტის განსახილველად, მაგრამ ისინი განიხილავენ ისეთ საკითხებს, როგორიცაა სანქციების გვერდის ასავლელი ხვრელების ამოქოლვა.

20 მარტის ევროსაბჭოს სხდომის დასკვნები მოიწონა ევროკავშირის 27 წევრი ქვეყნიდან 26-მა. ვინ იყო წინააღმდეგი? ცხადია, უნგრეთი, რომელიც დიდი ხანია აკრიტიკებს ევროკავშირის სანქციებს.

ეს მნიშვნელოვანია ერთი მიზეზის გამო: ევროკავშირის მიერ სექტორული სანქციების მოხსნა ერთხმად მხარდაჭერას მოითხოვს, რაც ახლა უბრალოდ არ არსებობს. როგორც ზემოთ აღინიშნა, ბევრი წევრი სახელმწიფო მეტი სანქციების დაწესებას ითხოვს და არა მათ შემსუბუქებას. თუმცა აქ ერთი მნიშვნელოვანი დეტალია გასათვალისწინებელი - ყოველ ექვს თვეში, იანვარსა და ივლისში, სანქციების მთელი პაკეტი უნდა გაგრძელდეს და ამასაც ერთხმიანი დამტკიცება სჭირდება.

აი აქ შეეცდება უნგრეთი (და პოტენციურად სხვებიც) სანქციების შემცირებას. იანვარში ბუდაპეშტი იმუქრებოდა, რომ მთელ სანქციებს დაბლოკავდა და მხოლოდ მას შემდეგ აანთო მწვანე შუქი, რაც მიიღო წერილობითი გარანტია, რომ რუსული ნავთობი უნგრეთში კვლავ შევიდოდა.

ევროკავშირის დიპლომატები, ვისაც მე ველაპარაკე, უკვე შიშით უყურებენ სანქციების გახანგრძლივებას ივლისში და ფიქრობენ, თუ რა დათმობებზე წასვლა მოუწევთ მათი გაგრძელების უზრუნველსაყოფად.

ივნისის ბოლოს ჩატარდება ევროკავშირის რეგულარული სამიტი, სადაც, სავარაუდოდ, დიდი ვაჭრობა გაიმართება. უნგრეთს თვალი აქვს დადგმული ევროკავშირის გაყინული სახსრების მიღებაზე. ამავდროულად, რამდენიმე წევრი სახელმწიფო მზადაა ზაფხულისთვის დაიწყოს ევროკავშირში გაწევრიანების მოლაპარაკებები კიევთან - ნაბიჯი, რომელსაც ბუდაპეშტი აქამდე ბლოკავს.

ყველაფერი დამოკიდებული იქნება იმაზე, თუ რა ვითარება იქნება იმ დროისთვის უკრაინაში.

ერთი რამ ცხადია: ევროპელი დიპლომატების მტკიცე უარის მიუხედავად, მოსკოვის მცდელობებმა შეიძლება ნაყოფი გამოიღოს. როგორც ერთმა ევროპელმა დიპლომატმა მითხრა: "ჩემი აზრით, რუსები ჭკვიანურად მოქმედებენ. ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ მოლაპარაკებებში მათ უკვე წამოჭრეს შორს მიმავალი მოთხოვნები, რომელთა ადგილიც წესით უფრო სამშვიდობო შეთანხმების ყოვლისმომცველ დისკუსიაშია. ამჯერად ჩვენ უნდა ვიყოთ „ტრანზაქციულები“ და ეს ძლიერი ინსტრუმენტი მხოლოდ სამართლიან ფასად უნდა დავთმოთ".

რა შეიძლება იყოს ეს სამართლიანი ფასი? გარკვეული გაგებით, ევროპელი ოფიციალური პირები პასუხს კიევისგან ელიან. მაგრამ მათი აზრით, ვისაც მე ვესაუბრე, კონტურები შეიძლება მოიცავდეს სანქციების შეზღუდულ შემსუბუქებას ფრონტის ხაზების გაყინვის სანაცვლოდ, ოკუპირებული ტერიტორიების რუსეთად არ აღიარებას და უკრაინაში დასავლეთის სამხედრო დახმარების გაგრძელებას, დარღვევის შემთხვევაში კი სანქციების ხელახალი ამოქმედების ვარიანტს. საკითხავია, შეუძლიათ თუ არა ბრიუსელს და კიევს მოსკოვის დათანხმება ასეთ გარიგებაზე და რა პოზიციას დაიჭერს ამერიკა.

ჩამოტვირთე მეტი

ბლოგერები

ყველა ბლოგერი
XS
SM
MD
LG