Accessibility links

რადიო თავისუფლება რადიო თავისუფლება

ბლოგები

ხუთშაბათი, 21 ნოემბერი 2024

კალენდარი
ნოემბერი, 2024
ორშ სამ ოთხ ხუთ პარ შაბ კვი
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
რიკარდ იოზვიაკი
რიკარდ იოზვიაკი

უკვე სამ კვირაზე მეტია, რაც საქართველოს საპარლამენტო არჩევნებში მმართველმა „ქართულმა ოცნებამ“ ხმების 54 პროცენტით გაიმარჯვა და ამას ოპოზიციის პროტესტი და პარლამენტის ბოიკოტი მოჰყვა - ევროკავშირმა კი ჯერაც არ იცის, რა პასუხი უნდა გასცეს ამას.

ზოგადად რომ ვთქვათ, ამას სამი მიზეზი აქვს: შესაძლო პასუხების სიმწირე, განხეთქილება ევროკავშირის შიგნით და სიცხადის ნაკლებობა, თუ რეალურად რა მოხდა არჩევნების დღეს და არჩევნებამდე.

ევროკავშირის პირველი განცხადება კენჭისყრის შემდეგ ფრთხილი იყო, ციტირებდა ეუთო/ოდირის წინასწარ დასკვნებს და აღნიშნავდა, რომ იყო "დარღვევები". სამი დღის შემდეგ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის მესვეურმა ჟოზეპ ბორელმა ზეწოლა ცოტა გაზარდა, გამჭვირვალე გამოძიება მოითხოვა და აღნიშნა, რომ საერთაშორისო დამკვირვებლებს „ასევე არ გამოუცხადებიათ არჩევნები თავისუფალ და სამართლიანად“.

შემდეგ კი, 13 ნოემბერს, ევროპარლამენტში საქართველოს არჩევნების შესახებ ჩატარებულ დებატებს მოჰყვა თბილისის მმართველი ხელისუფლების ყველაზე მკაცრი გაკიცხვა. ევროკომისიის ვიცე-პრეზიდენტმა მარგარიტის შინასმა განაცხადა: „ეს არჩევნები სერიოზული დარღვევების ფონზე წარიმართა, რომელიც იყო როგორც საარჩევნო კამპანიის დროს, ისე არჩევნების დღეს. მინდა, მკაფიოდ ვთქვა, რომ ეს არჩევნები არ შეესაბამება ევროკავშირის კანდიდატის სტატუსის მქონე ქვეყნის სტანდარტს“.

თუმცა, როგორც ჩანს, ევროკავშირს საქართველო უკვე ავიწყდება. ეს ნოემბრის დასაწყისში ბუდაპეშტში ჩატარებულ სამიტებზე გამოჩნდა. უნგრეთის დედაქალაქში ჩატარებულ ევროპული პოლიტიკური გაერთიანების (EPC) სამიტს საქართველოს პრემიერ-მინისტრი ირაკლი კობახიძე დაესწრო. ის თბილად წარადგინა უნგრეთის პრემიერ-მინისტრმა ვიქტორ ორბანმა, რომელიც მანამდე, არჩევნების დასრულებისთანავე თბილისს გაეშურა „ქართული ოცნებისათვის“ გამარჯვების მისალოცად და ამით საჯაროდ დაარღვია ევროკავშირის ერთიანობა.

როგორც ამბობენ, ბუდაპეშტში კობახიძემ „ზოგიერთი ევროპელი“ გააკრიტიკა არჩევნების შედეგების გამო იმედგაცრუების გამოხატვისათვის, მოუწოდა ევროკავშირს სამართლიანად მოჰპყრობოდნენ საქართველოს და თქვა, რომ ოპოზიცია არ სარგებლობს ქართველი ხალხის მხარდაჭერით. საქართველოს ლიდერი სიტყვით შეხვედრის ბოლოს გამოვიდა. ამ შეხვედრაზე ორბანმა სიტყვა მხოლოდ ევროკავშირის არაწევრი ქვეყნების ლიდერებს მისცა, ამიტომაც კობახიძის გამოსვლას პირდაპირი რეაქცია არ მოჰყოლია.

ევროკავშირის ლიდერებს საქართველო EPC სამიტის მეორე დღეს სიღრმისეულად უნდა განეხილათ, თუმცა დონალდ ტრამპის თეთრ სახლში დაბრუნებამ და ევროპის ცენტრალური ბანკის ყოფილი პრეზიდენტის მარიო დრაგის პრეზენტაციამ ბლოკის კონკურენტუნარიანობის შესახებ ყველა სხვა თემა გადაფარა. იმ დღეს საქართველო მხოლოდ ესტონეთისა და ლიეტუვის ლიდერებმა ახსენეს.

დიპლომატები, რომლებსაც ვესაუბრე, ცოტათი გაღიზიანებულნი ჩანდნენ იმით, რომ ევროსაბჭოს პრეზიდენტმა შარლ მიშელმა კობახიძესთან ორმხრივი შეხვედრა ჩაატარა, თუმცა ეს შეხვედრა საქართველოზე დასკვნით პრესკონფერენციაზე არ უხსენებია. ევროკავშირის მაღალჩინოსანმა, რომელსაც ამ თემაზე საჯაროდ ლაპარაკის უფლებამოსილება არ გააჩნია, მითხრა, რომ შეხვედრამ „10 წუთზე ნაკლებ ხანს“ გასტანა. დიპლომატის თქმით, შარლ მიშელმა „ღრმა შეშფოთება“ გამოხატა სავარაუდო საარჩევნო დარღვევების შესახებ და ირაკლი კობახიძეს გამოძიების ჩატარებისკენ მოუწოდა.

სხვა ნიშნებიც გვაჩვენებს, რომ ეს ევროკავშირისთვის პირველი რიგის პრობლემა არ გახლავთ. ევროპარლამენტში ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის ახალი მესვეურის, კაია კალასის სამსაათიანი მოსმენის დროს საქართველო საერთოდ არ უხსენებიათ (l). მოსმენებისას საქართველო არც გაფართოების საკითხებში ევროკავშირის მომავალ კომისარს მარტა კოსს უხსენებია თავის შესავალ სიტყვაში. როდესაც ევროპარლამენტარმა მას ამ საკითხთან დაკავშირებით ჰკითხა, კოსმა უპასუხა, რომ საქართველოს ევროკავშირში გაწევრიანების პროცესი შეჩერებულია, მაგრამ შეიძლება განახლდეს, თუ მთავრობა გააუქმებს ახლახან მიღებულ და საკამათო „უცხოელი აგენტების კანონს“ და „ანტი-ლგბტ კანონს“.

საბოლოო ჯამში, ევროკავშირს მოუწევს (ალბათ, ყოყმანით) ურთიერთობა „ქართული ოცნების“ მთავრობასთან. ევროკავშირის ოფიციალური პირები, ვისაც ვესაუბრე, მიიჩნევენ, რომ „საცეკვაო მოედანზე“ მხოლოდ ისინი არიან, ამიტომ ევროკავშირს დიდი არჩევანი ნამდვილად არ გააჩნია.

ევროკავშირის ოფიციალური პირებისთვის პრობლემის ნაწილი ისიც არის, რომ არ არსებობს ფართომასშტაბიანი გაყალბების ბრალდებების უტყუარი მტკიცებულება. არსებობს სკეპტიციზმი, რომ მმართველმა პარტიამ არჩევნებში 54 პროცენტის მხარდაჭერა მიიღო, მაგრამ ეს მთლად დაუჯერებელი რამეც არ გახლავთ. რაღაც უფრო რეალური ალბათ იქნებოდა სადღაც 40-დან 50 პროცენტამდე მხარდაჭერა.

თუ გავითვალისწინებთ, რომ ეუთომ არჩევნების მონიტორინგის ანგარიშის გამოქვეყნებას შეიძლება სამი თვე მოანდომოს, ახლა ბევრი გასაკეთებელი არც არაფერია, გარდა ლოდინისა.

სანქციების დაწესება მოითხოვს კონსენსუსს, რომელიც არ არსებობს. მას უნგრეთისა და სლოვაკეთის გარდა, სულ მცირე, ბულგარეთი და იტალიაც დაუპირისპირდებიან.

წამოიჭრა სავიზო ლიბერალიზაციის შეჩერების თემაც, მაგრამ ბევრს, მათ შორის გერმანიას, არ სურს საქართველოს მოსახლეობის დასჯა.

პოტენციურად, ერთ-ერთი ზომა, რომელიც მხოლოდ კვალიფიციურ უმრავლესობას (წევრი ქვეყნების 55 პროცენტი, რომელიც წარმოადგენს ევროკავშირის მთლიანი მოსახლეობის 65 პროცენტს) საჭიროებს, იქნება ევროკავშირის სავიზო მოთხოვნების შემოღება საქართველოს ოფიციალური პირებისთვის.

ზოგიერთი წევრი ქვეყანა, განსაკუთრებით ცენტრალური და აღმოსავლეთ ევროპიდან, სავარაუდოდ, მოითხოვს რაიმე სახის საერთაშორისო გამოძიებას შესაძლო საარჩევნო დარღვევების შესახებ. მაგრამ ამას თავისი ნაკლიც აქვს. ჯერ ერთი, მიიღებს თუ არა ამას საქართველოს ხელისუფლება? და გამოავლენს თუ არა ევროკავშირის მხარდაჭერილი გამოძიება ეუთოსაგან რაიმე რადიკალურად განსხვავებულს? და, როგორც ერთმა დიპლომატმა მითხრა: ახლა ნამდვილად იმის დროა, რომ ზოგადად ეუთო/ოდირის საარჩევნო მისიების დასკვნები ეჭვქვეშ დავაყენოთ? მიღწეულია შეთანხმება ევროკომისიისა და ევროკავშირის დიპლომატიური სამსახურის წარმომადგენლების ე.წ. ტექნიკური მისიის გაგზავნაზე. ისინი გაესაუბრებიან ქვეყანაში ყველა დაინტერესებულ მხარეს და ბრიუსელს მოხსენებას დაუბრუნებენ.

ნოემბრის ბოლოს ევროპარლამენტი, სავარაუდოდ, საქართველოს შესახებ არასავალდებულო რეზოლუციას მიიღებს. ეს შეიძლება ჰგავდეს რეზოლუციას, რომელიც პარლამენტმა თებერვალში მიიღო 2023 წლის დეკემბრის სერბეთის საპარლამენტო არჩევნების შესახებ, რომელმაც დარღვევების ფონზე ჩაიარა. ეს დოკუმენტი მოითხოვდა „დამოუკიდებელ საერთაშორისო გამოძიებას პატივცემული საერთაშორისო იურიდიული ექსპერტებისა და ინსტიტუტების მიერ“ და მოუწოდებდა ევროკომისიას, გაეგზავნა საექსპერტო მისია სერბეთში არჩევნებისა და არჩევნების შემდგომი მოვლენების შესაფასებლად. აღსანიშნავია, რომ სერბეთში ჯერ არც საგამოძიებო და არც საექსპერტო მისია არ მიუვლენიათ. ბელგრადთან ურთიერთობა კვლავაც ცივია, მაგრამ ის არ შეწყვეტილა. ევროკავშირის ყურადღება კი ძირითადად კვლავაც უკრაინაში მიმდინარე ომისკენ და აშშ-ის ახალი ადმინისტრაციისკენ იქნება მიპყრობილი.

რიკარდ იოზვიაკი
რიკარდ იოზვიაკი

როდესაც ევროკავშირის ელჩებმა 6 ნოემბერს შეიტყვეს, რომ მომავალი წლის დასაწყისში თეთრ სახლში დონალდ ტრამპი დაბრუნდება, მათ მიიღეს სიმბოლური გადაწყვეტილება ორი წლით გაეგრძელებინათ ევროკავშირის სამხედრო დახმარების მისია უკრაინის მხარდასაჭერად - EUMAM უკრაინა.

ეს მისია ბლოკის წევრმა ქვეყნებმა 2022 წლის შემოდგომაზე დაამტკიცეს. იმდროინდელი კონცეფციის თანახმად, მისია შეიქმნა „სტრატეგიული მიზნით, ხელი შეუწყოს უკრაინის შეიარაღებული ძალების სამხედრო შესაძლებლობების გაზრდას, რათა მხარი დაუჭიროს უკრაინას რუსეთის აგრესიული ომის წინააღმდეგ ბრძოლაში“.

იმავე წლის ნოემბრის ბოლოს, EUMAM უკრაინამ ევროკავშირის ტერიტორიაზე წვრთნისთვის მიიღო პირველი უკრაინელი ჯარისკაცები. მიმდინარე წლის ბოლომდე 75 000-მდე უკრაინელი გაივლის ტრენინგს ევროკავშირის ქვეყნებში. თუ გავითვალისწინებთ, რომ თავდაპირველი დაახლოებით 15 000 ჯარისკაცის მომზადებას გულისხმობდა, შეიძლება ითქვას, რომ მისიამ გაამართლა.

ბრიუსელში შიშობენ, რომ ტრამპის პრეზიდენტობის დროს ევროკავშირს მოუწევს უკრაინის ფინანსური და სამხედრო მხარდაჭერის მეტი ტვირთის ატანა. ოქტომბრის ბოლოს „დიდი შვიდეული“ შეთანხმდა, რომ 2025 წელს დასავლეთი უკრაინას 50 მილიარდი დოლარის ოდენობით დააფინანსებს. შედარებისთვის, EUMAM უკრაინა მხოლოდ 362 მილიონი ევრო (388 მილიონი აშშ დოლარი) დაჯდა გასული წლის განმავლობაში.

ევროპელებს ალბათ სულ უფრო ხშირად მოუწევთ მიმართონ მსგავს ინიციატივებს, რომლებსაც დიპლომატები ეკონომიურად მიიჩნევენ. EUMAM უკრაინის წლიური ბიუჯეტი, სავარაუდოდ, მომდევნო ორი წლის განმავლობაში 408 მილიონ ევრომდე გაიზრდება და მას დააფინანსებს ევროპის სამშვიდობო ფონდი (EPF) - ევროკავშირის გარე ბიუჯეტის მექანიზმი, რომელშიც ევროკავშირის წევრი ქვეყნები იხდიან წილს მათი მთლიანი ეროვნული შემოსავლის (GNI) საფუძველზე.

გასული წლიდან უნგრეთმა დაბლოკა EPF თანხის რამდენიმე ტრანში, რომელიც ევროკავშირის წევრ ქვეყნებს მიეწოდებოდა. (ჩანაფიქრი ასეთია, რომ ეს წევრი ქვეყნები უკრაინას უგზავნიან იარაღს და შემდეგ კომპენსაციას იღებენ EPF-ის მეშვეობით.)

თუმცა, ბუდაპეშტმა მწვანე შუქი აუნთო EUMAM უკრაინას, მაგრამ პროცესს უპრობლემოდ არ ჩაუვლია. ბლოკი გეგმავდა მისიის გაფართოებას და უკრაინელი ჯარისკაცების გაწვრთნას უკრაინის ტერიტორიაზე. ამას უნგრეთმა ვეტო დაადო, თუმცა ამ დამოკიდებულებას - რომ ევროკავშირის ჯარისკაცები უკრაინაში ჩავიდნენ, როგორც ამას საფრანგეთი ითხოვს - ბევრი სხვა წევრი სახელმწიფოც მკაცრად ეწინააღმდეგება.

მისიის გაფართოების მომხრეები ამტკიცებდნენ, რომ უკრაინაში სამხედრო პერსონალს კი არ გააგზავნიდნენ, არამედ უფრო ადმინისტრატორებს, რომლებიც ზედამხედველობას გაუწევდნენ სასწავლო წვრთნებს. საბოლოოდ კი გადაწყვიტეს მისია გაეხანგრძლივებინათ გაფართოებული მანდატის გარეშე და მხოლოდ ოდნავ გაზრდილი ბიუჯეტით. ასევე, 2025 წლის დასაწყისში მოხდება EUMAM უკრაინის სტრატეგიული შეფასება, რათა დადგინდეს, რამის დამატება ხომ არ იქნება საჭირო.

EUMAM უკრაინის შესახებ საბოლოო შეთანხმებაში, რომელსაც რადიო თავისუფლებაც გაეცნო. კიდევ ერთი საინტერესო ელემენტი ფიგურირებს: "საიდუმლო ინფორმაციის აუცილებელი გაცვლა ავტორიზებული უნდა იყოს EUMAM უკრაინასა და ნატოს უკრაინის უსაფრთხოების დახმარებისა და წვრთნის (NSATU) პროგრამას შორის". NSATU არსებითად EUMAM უკრაინის ნატოს ეკვივალენტია, რომლის 700-პერსონალიანი შტაბბინა გერმანიაში შემოდგომაზე გაიხსნება. ეს პატარა პოლიტიკური გარღვევაა, რომ ბრიუსელში დაფუძნებული ორი ორგანიზაცია რეალურად ითანამშრომლებს. ეს ყოველთვის მარტივი საქმე არ არის.

თუმცა, ეს ვითარება ბრიუსელში გარდაუვალ კითხვებს აჩენს: რატომ მართავენ ნატოც და ევროკავშირიც საწვრთნელ მისიებს უკრაინელი ჯარისკაცებისთვის? განა უფრო ეფექტური არ იქნება, თუ ამას, დუბლირების თავიდან ასაცილებლად, მხოლოდ ერთი დასავლური ორგანიზაცია გააკეთებს? როგორც ნატოს, ისე ევროკავშირის ოფიციალური პირების პასუხი ჩვეულებრივ ისაა, რომ კიევი მიესალმება ყველა მცდელობას - და კარგია, რომ ევროკავშირი ჩართულია უსაფრთხოების მკაცრ ზომებში, განსაკუთრებით იმ შემთხვევაში, თუ აშშ-ის ახალი ადმინისტრაცია მომავალში გააუქმებს ნატოს წვრთნების მხარდაჭერას.

ყველაფერს რომ თავი დავანებოთ, EUMAM უკრაინა მხოლოდ წვეთია ზღვაში. უკრაინელმა მაღალჩინოსანმა ცოტა ხნის წინ მითხრა, რომ EUMAM უკრაინა "ფარავს ჩვენი საჭიროებების მხოლოდ ნაწილს". მიუხედავად იმისა, რომ ის გვთავაზობს მყარ და თანამედროვე მომზადებას, მაგალითად, ისეთ სფეროებში, როგორიცაა განაღმვა და კიბერომი, ის არ აძლევს უკრაინას იმას, რაც მას ყველაზე მეტად სურს - მძიმე არტილერიას (რუსეთის ტერიტორიის სიღრმეში გამოყენების ნებართვასთან ერთად) და საბრძოლო მასალას.

ევროკავშირის ოფიციალურმა წარმომადგენელმა სათქმელი კიდევ უფრო პირდაპირ ჩამოაყალიბა: "კარგია, პროგრამა არსებობს და ის სასარგებლო საქმეს აკეთებს, მაგრამ ეს ის არ გახლავთ, რაც ახლა კიევს ყველაზე მეტად სჭირდება. ეს ტიპური ევროპული გამოსავალია - მოდით გავაკეთოთ რაიმე, ნებისმიერი რამ, და შემდეგ წარმოვაჩინოთ ეს, როგორც მნიშვნელოვანი გამარჯვება".

ჩამოტვირთე მეტი

ბლოგერები

ყველა ბლოგერი
XS
SM
MD
LG