Accessibility links

რადიო თავისუფლება რადიო თავისუფლება

მონაცემები და ანალიზი

ხუთშაბათი, 21 ნოემბერი 2024

კალენდარი
ნოემბერი, 2024
ორშ სამ ოთხ ხუთ პარ შაბ კვი
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2024 წლის 19 ნოემბერი რუსეთსა და უკრაინას შორის დიდი ომის დაწყებიდან მე-1000 დღეა.
2024 წლის 19 ნოემბერი რუსეთსა და უკრაინას შორის დიდი ომის დაწყებიდან მე-1000 დღეა.

რუსეთის სრულმასშტაბიანი შეჭრის დაწყებიდან 1000 დღეში უკრაინამ აჩვენა არნახული მედეგობა მსოფლიოს ერთ-ერთი უმსხვილესი არმიის წინააღმდეგ ბრძოლაში.

დიდმა ომმა აჩვენა უკრაინელების უნარი, დაიცვან თავიანთი ტერიტორია, გადავიდნენ კონტრშეტევაზე, ბრძოლით დაიბრუნონ დაკარგული, სწრაფად შეეგუონ ახალ რეალობას, იცხოვრონ და იმუშაონ მუდმივი სარაკეტო და საავიაციო იერიშების ქვეშ. მიუხედავად როგორც სამხედრო მოსამსახურეების, ასევე მშვიდობიანი მოსახლეობის მრავალრიცხოვანი დანაკარგებისა, უკრაინული საზოგადოება გაერთიანდა ფრონტის მხარდამჭერ ძლიერ ძალად, რომელიც მნიშვნელოვან ფინანსურ და სხვა სახის დახმარებას უწევს საკუთარ არმიას.

უკრაინამ ასევე შეძლო მოეპოვებინა დიდი საერთაშორისო მხარდაჭერა, რომელიც ეხმარება კიევს თავდაცვის ძალების შეიარაღებაში, რუსული დაბომბვებით განადგურებული ენერგეტიკული სექტორის აღდგენასა და ფინანსური სტაბილურობის შენარჩუნებაში.

რადიო თავისუფლების უკრაინულმა სამსახურმა თავი მოუყარა მნიშვნელოვან მაჩვენებლებს. ეს რიცხვები თვალსაჩინოდ აღწერენ უკრაინის წინააღმდეგ წარმოებული რუსეთის სრულმასშტაბიანი ომის 1000 დღეს, რომელიც 2024 წლის 19 ნოემბერს შესრულდა.

დაკარგული და გათავისუფლებული ტერიტორიები

უკრაინის შეიარაღებული ძალების გენერალურმა შტაბმა რადიო თავისუფლებას განუცხადა, რომ 2024 წლის 15 ნოემბრის მდგომარეობით, რუსეთის სრულმასშტაბიანი შეჭრის დაწყებიდან (2022 წლის 24 თებერვლიდან), რუსეთის არმიამ დაიკავა უკრაინის ტერიტორიის დაახლოებით 66,9 ათასი კმ², რაც ქვეყნის მთლიანი ფართობის 11%-ია.

უკრაინის ტერიტორიები, რომლებიც ამ დროს განთავისუფლდა, შეადგენს დაახლოებით 42,5 ათას კმ2-ს, რაც უკრაინის მთლიანი ფართობის 7%-ია.

რუსეთის ფედერაციის კურსკის ოლქის იმ ტერიტორიის ფართობი, რომელიც უკრაინის შეიარაღებული ძალების კონტროლის ქვეშ იმყოფება, დაახლოებით 1000 კვ.კმ-ია.

რუსეთის დანაკარგები

რუსეთი არ იძლევა ოფიციალურ მონაცემებს ომის დანაკარგების შესახებ. მოსკოვმა დაღუპულთა რაოდენობის შესახებ მონაცემები ბოლოს 2022 წლის სექტემბერში გამოაქვეყნა - მაშინ საუბარი იყო 5937 დაღუპულზე. ბრიტანულმა დაზვერვამ 2024 წლის 17 სექტემბერს გაავრცელა ინფორმაცია, რომ რუსეთის დანაკარგები (დაღუპულებისა და დაჭრილების სახით) 610 ათასს აღემატება. 2024 წლის 17 სექტემბერს The Wall Street Journal-მა დასავლური დაზვერვის წყაროებზე დაყრდნობით გამოაქვეყნა რუსული არმიის ჯამური დანაკარგების (დაღუპულთა და დაჭრილთა) რიცხვი - 600 ათასი.

უკრაინის დანაკარგები

ოფიციალურად, უკრაინა, მოსკოვის მსგავსად, თითქმის არ აქვეყნებს ინფორმაციას სამხედრო დანაკარგების შესახებ და ამბობს, რომ ეს მონაცემები ომის შემდეგ გახდება საჯარო. 2024 წლის 25 თებერვალს უკრაინის პრეზიდენტმა ვოლოდიმირ ზელენსკიმ პირველად სრულმასშტაბიანი ომის დაწყების შემდეგ დაასახელა დაღუპული უკრაინელი სამხედროების რაოდენობა - 31 ათასი. 2024 წლის 27 თებერვალს რუსეთის თავდაცვის მინისტრმა სერგეი შოიგუმ განაცხადა, რომ უკრაინის არმიის დანაკარგებმა (დაღუპულებისა და დაჭრილების სახით) შეადგინა 444 000 ადამიანი.

დანაკარგები უკრაინის მშვიდობიან მოსახლეობაში

უკრაინის გენერალურმა პროკურატურამ რადიო თავისუფლებას განუცხადა, რომ დიდი ომის 1000 დღის განმავლობაში დაღუპულთა და დაჭრილთა გარდა, საგამოძიებო ორგანოებმა ასევე დააფიქსირეს უკრაინის მოქალაქეების გატაცებისა და რუსული საოკუპაციო ადმინისტრაციების მიერ უკრაინელთათვის თავისუფლების უკანონო აღკვეთის 15 059 შემთხვევა.

იმის გათვალისწინებით, რომ ფართომასშტაბიანი ომისა და ოკუპირებული ტერიტორიების არსებობის პირობებში, რთული ან სულაც შეუძლებელია საგამოძიებო მოქმედებების განხორციელება და ინფორმაციის შეგროვება, მსხვერპლისა და უგზო-უკვლოდ დაკარგულთა რაოდენობა, სავარაუდოდ, გაცილებით მეტია.

უკრაინის გენერალური პროკურატურის მონაცემებით, აგრესორი ქვეყნის ქმედებების შედეგად ყველაზე მეტი ბავშვი დაზარალდა შემდეგ ოლქებში: დონეცკი - 598, ხარკოვი - 459, ხერსონი - 187, დნეპროპეტროვსკი - 190, კიევი - 133, ზაპოროჟიე - 154, ნიკოლაევი - 117.

ტყვეები

სამხედრო ტყვეთა მიმართვის საკოორდინაციო შტაბის ოფიციალური ინფორმაციით, ტყვეობიდან გათავისუფლებულ 3767 ადამიანს შორის 168 მშვიდობიანი მოქალაქეა (125 მამაკაცი და 43 ქალი). უკრაინის ხელისუფლება არ უპასუხებს კითხვაზე, სულ რამდენი უკრაინელი ტყვე (სამხედრო და სამოქალაქო) შეიძლება იყოს როგორც რუსეთში, ასევე უკრაინის დროებით ოკუპირებულ ტერიტორიებზე.

ლტოლვილები და ადგილნაცვალი პირები

ევროსტატის მონაცემებით, 2024 წლის სექტემბრის ბოლოს მხოლოდ ევროპაში 4,2 მილიონი უკრაინელი ლტოლვილი იყო. მიგრაციის საერთაშორისო ორგანიზაციამ ოქტომბრის ანგარიშში განაცხადა, რომ 4,294 მილიონი უკრაინელი დაბრუნდა საზღვარგარეთიდან. ამ ანგარიშის მიხედვით, უკრაინის შიგნით ადგილნაცვალ პირად ითვლება 3,5 მილიონი მოქალაქე.

დონაცია უკრაინისთვის

ღია წყაროებიდან მიღებული ინფორმაციის თანახმად, ფონდმა United 24-მა 2022 წლის თებერვლიდან 2024 წლის 12 ნოემბრამდე მიიღო $747,260,935; ამავე პერიოდში ფონდმა „პოვერნის ჟივიმ“ ("Come Back Alive") - $378,654,849, ხოლო სერგეი პრიტულას ფონდმა - $186,974,987 (2022 წლის თებერვლიდან 2024 წლის 24 ოქტომბრამდე).

მთლიან თანხაში არ არის გათვალისწინებული ათობით მცირე ფონდისა და უკრაინის შეიარაღებული ძალების კონკრეტული ქვედანაყოფებისათვის უკრაინის მოქალაქეების მიერ გაღებული შემოწირულებები.

უკრაინის ეროვნული ბანკის სპეციალურ ანგარიშზე ჩარიცხული თანხის შესახებ ინფორმაციას შეგიძლიათ გაეცნოთ აქ.

საკონსულტაციო და აუდიტორული კომპანია Deloitte-ის ბოლო კვლევაში ნათქვამია, რომ უკრაინელების 92% ფულად დახმარებას უწევს როგორც უკრაინის არმიას, ასევე ომის შედეგად დაზარალებულ თანამემამულეებს, რაც 2 პროცენტული პუნქტით მეტია 2022 წელთან შედარებით.

დასავლეთის დახმარება

როგორც უკრაინის ფინანსთა სამინისტროში განუცხადეს რადიო თავისუფლებას, სრულმასშტაბიანი ომის დაწყებიდან, ევროკავშირმა უკრაინას რეკორდული ოდენობის პირდაპირი საბიუჯეტო მხარდაჭერა აღმოუჩინა - დაახლოებით 38 მილიარდი ევრო (40,5 მილიარდი აშშ დოლარი), ხოლო ამერიკის შეერთებულმა შტატებმა უკრაინის ბიუჯეტისთვის გამოყო 28,2 მილიარდი დოლარი.

მთლიანობაში, უკრაინის მინისტრთა კაბინეტის მონაცემებით, სრულმასშტაბიანი ომის დაწყებიდან გარე საბიუჯეტო მხარდაჭერამ 100 მილიარდ დოლარზე მეტი შეადგინა:

  • 31,1 მილიარდი აშშ დოლარი 2022 წელს;
  • 42,5 მილიარდი აშშ დოლარი 2023 წელს;
  • 27,2 მილიარდი აშშ დოლარი 2024 წელს (14 ნოემბრის მდგომარეობით).

ამ პერიოდის განმავლობაში საბიუჯეტო დახმარების უმსხვილესი მიმწოდებლები არიან:

  • ევროკავშირი – 40,5 მილიარდი აშშ დოლარი;
  • აშშ – 28,2 მილიარდი აშშ დოლარი;
  • IMF (საერთაშორისო სავალუტო ფონდი) – 11,4 მილიარდი აშშ დოლარი;
  • იაპონია – 6,3 მილიარდი აშშ დოლარი;
  • კანადა – 5,4 მილიარდი აშშ დოლარი.

ფინანსური მხარდაჭერის თვალსაზრისით ხუთმა უმსხვილესმა პარტნიორმა ერთად უზრუნველყო მიზიდული თანხის 90%-ზე მეტი.

33,7 მილიარდი აშშ დოლარი ანუ მთლიანი მოცულობის 33%-ზე მეტი უკრაინის ფინანსთა სამინისტრომ სახელმწიფო ბიუჯეტში მიიზიდა გრანტის სახით, რაც იმას ნიშნავს, რომ პარტნიორებმა უკრაინას ყოველი მესამე დოლარი ფაქტობრივად საჩუქრად გადასცეს. ამან შესაძლებელი გახადა ბიუჯეტის ლიკვიდურობის შენარჩუნება ვალის ტვირთის გაზრდის გარეშე.

ამერიკა ყველაზე მეტად ეხმარება

უკრაინამ გრანტების სახით ყველაზე მეტი თანხა მიიღო შეერთებული შტატებისგან. ევროკავშირი 2,3 მილიარდი აშშ დოლარით მეორე დონორია საგრანტო სახსრების მხრივ. ასევე, მნიშვნელოვანი უსასყიდლო მხარდაჭერა გაუწიეს უკრაინას ისეთმა ქვეყნებმა, როგორიცაა გერმანია (1,4 მლრდ აშშ დოლარი), იაპონია (955 მლნ აშშ დოლარი), ნორვეგია (506 მლნ აშშ დოლარი).

საგარეო დაფინანსების კიდევ ერთი ნაწილია შეღავათიანი სესხები (კრედიტები), რომლებიც უკრაინას გადაეცა.

მთლიანობაში, როგორც ევროკომისიის პრეზიდენტმა ურზულა ფონ დერ ლაიენმა 2024 წლის აგვისტოში განაცხადა, სრულმასშტაბიანი ომის დაწყებიდან, ევროკავშირმა უკრაინას 108 მილიარდი ევროს ოდენობის დახმარება გაუწია.

უკრაინის სამხედრო დახმარების ყველაზე დიდი დონორი შეერთებული შტატებია.

აშშ-ის მთავრობის ანგარიშის თანახმად, 2022 წლის თებერვლიდან კონგრესმა, რუსეთის შესაკავებლად და ომზე რეაგირებისთვის, მინიმუმ 182,99 მილიარდი დოლარი გამოყო. კერძოდ, 131,6 მილიარდი უსაფრთხოებაზე, მათ შორის 46,5 მილიარდი ევროპაში აშშ-ის სამხედრო აქტივობის გაზრდისთვის და 45,78 მილიარდი უკრაინის შეიარაღებული ძალებისათვის მიწოდებული იარაღისა და საბრძოლო მასალის შესავსებად. 43,84 მილიარდი გამოიყო მართვისა და განვითარების პროგრამებზე, ამ თანხების ნახევარზე მეტი მიმართული იქნა უკრაინელი საჯარო მოხელეების ხელფასებზე. გარდა ამისა, 40,08 მილიარდი დოლარი გამოიყო ჰუმანიტარული დახმარებისთვის.

ცესკოს შედეგებით, 2024 წლის საპარლამენტო არჩევნებში პროდასავლურმა ოპოზიციამ, საქართველოში ჩატარებულ ბოლო არჩევნებთან შედარებით (2021 წლის ადგილობრივი არჩევნები), მხოლოდ 1000-მდე ხმით გაიუმჯობესა შედეგი, „ქართულმა ოცნებამ“ კი - 300 000-მდე ხმით.
ცესკოს შედეგებით, 2024 წლის საპარლამენტო არჩევნებში პროდასავლურმა ოპოზიციამ, საქართველოში ჩატარებულ ბოლო არჩევნებთან შედარებით (2021 წლის ადგილობრივი არჩევნები), მხოლოდ 1000-მდე ხმით გაიუმჯობესა შედეგი, „ქართულმა ოცნებამ“ კი - 300 000-მდე ხმით.

საარჩევნო ექსპერტები და მონაცემთა ანალიტიკოსები საქართველოს რეგიონებში გადანაწილებული ხმების გრაფიკულ გამოსახულებაში კანონზომიერებიდან გადახრებს ამჩნევენ და ვარაუდობენ, რომ ეს არჩევნების გაყალბების ირიბი მტკიცებულებაა. „რუსული კუდი“ - ასე ეძახიან ისინი ამ ანომალიებს.

არჩევნების დამკვირვებლების გამოვლენილი ასობით დარღვევისა და ხმის მიცემის ფარულობაზე გაჩენილი კითხვების ფონზე, პრეზიდენტი და ოპოზიციური პარტიები არჩევნების შედეგებს არ ცნობენ. ცესკო და „ქართული ოცნება“ გაყალბებაზე ბრალდებებს უარყოფენ.

ამ სტატიაში ვარკვევთ, რას გვეუბნება საარჩევნო სტატისტიკა და რის ინდიკატორად (არ) შეიძლება გამოდგეს.

„საქართველოს რიცხვებში დევიაციებია“

„თუკი არჩევნები თავისუფალ გარემოში, დარღვევების გარეშეა ჩატარებული, პარტიების მიღებული ხმების გრაფიკული გამოსახულება გარკვეულ კანონზომიერებას აჩვენებს. თუკი არათავისუფალ გარემოში, დარღვევებისა და სხვადასხვა მანიპულაციის პირობებში ტარდება, მაშინ ჩვენ შეგვიძლია, დავინახოთ მონაცემთა გრაფიკულ გამოსახულებაში უწესრიგობები, დევიაციები, გადახრები.

საქართველოში სწორედ ასეთ დევიაციებს ვხედავთ“.

ეს რომან უდოტია, მონაცემთა ანალიტიკოსი, ყოფილი პოლიტპატიმარი რუსეთში. სადამკვირვებლო ორგანიზაცია „გოლოსის“ (ГОЛОС) თანათავმჯდომარე 2013-23 წლებში. „გოლოსი“ იყო ერთ-ერთი პირველი ორგანიზაცია, რომელსაც რუსეთის „უცხოეთის აგენტების კანონი“ შეეხო.

რომან უდოტი, „გოლოსის“ ყოფილი ხელმძღვანელი
რომან უდოტი, „გოლოსის“ ყოფილი ხელმძღვანელი

უდოტი, რომელიც ამჟამად თბილისში იმყოფება, ერთ-ერთია მონაცემთა იმ ანალიტიკოსებს შორის, რომლებიც ერთმანეთისაგან დამოუკიდებლად მივიდნენ დასკვნამდე: საქართველოს 2024 წლის საპარლამენტო არჩევნების შედეგები მიანიშნებს, რომ ამ პროცესს მანიპულაციის გარეშე არ ჩაუვლია.

თუმცა იმას, თუ რა შეიძლება იდგეს ამ მანიპულაციების უკან, ფართო ინტერპრეტაცია აქვს.

როგორ შეიძლება უბრალო რიცხვებმა მიანიშნოს დამკვირვებლებს, რომ არჩევნებისას ხმის მიცემის პროცესი მანიპულაციური იყო?

„კისლინგ-შპილკინის მეთოდი“

რუსი მონაცემთა ანალიტიკოსები და მეცნიერები უკვე წლებია, სხვადასხვა მეთოდით აანალიზებენ, რას შეიძლება ამბობდეს არჩევნების სამართლიანობაზე ამომრჩეველთა აქტივობა, პარტიების მიერ მიღებული ხმების გადანაწილება და კანონზომიერებები თუ უწესრიგობები ამ კანონზომიერებებში.

ერთ-ერთი ასეთი იყო სერგეი შპილკინი, რუსი ფიზიკოსი, რომლის მიდგომასაც ხშირად იყენებენ რუსეთში ანალიტიკოსები და ჟურნალისტები; მისი სახელი შეგხვდებათ ამერიკელი დიპლომატის, ჯონ ბრეიდი კისლინგის სახელთან ერთად, - რომელმაც 2004 წელს სომხეთის არჩევნების შედეგები მსგავსი მიდგომებით გააანალიზა.

რუსული სადამკვირვებლო ორგანიზაცია „გოლოსი“ არაერთი არჩევნების დაკვირვებისას მიუთითებს, რომ „კისლინგ-შპილკინის“ მეთოდს ეყრდნობა. აი, როგორ მუშაობს ეს მეთოდი:

  • თავდაპირველად ხდება მოქალაქეთა აქტივობის ანალიზი მთელი ქვეყნის მასშტაბით, ყველა საარჩევნო უბნის ჩათვლით (2024-წელს საქართველოში აქტივობამ 58.94% შეადგინა).
  • თეორიის თანახმად, სამართლიან არჩევნებში, აქტივობის მაჩვენებლები ტიპურად მიჰყვება გრაფიკულ გამოსახულებას, რომელიც ზარის ფორმას იმეორებს. აი, ასე:

პოლონეთის 2015 წლის საპრეზიდენტო არჩევნების მაგალითი. პარტიების წარმომადგენელთა მიღებული ხმები „ზარის“ ფორმას მიჰყვება.
პოლონეთის 2015 წლის საპრეზიდენტო არჩევნების მაგალითი. პარტიების წარმომადგენელთა მიღებული ხმები „ზარის“ ფორმას მიჰყვება.
  • თუკი მონაცემებში ანომალიები ჩნდება, - ზარის ფორმა ირღვევა, მაგალითად, ის „კუდს“ გამოიბამს, - ეს არასამართლიან არჩევნებზე მიანიშნებს.

რას აჩვენებს საქართველოს მონაცემები?

ლევან კვირკველია ერთ-ერთია მონაცემთა ანალიტიკოსებიდან, რომელმაც სოციალურ ქსელ X-ში თავისი მიგნებები გამოაქვეყნა. მოგვიანებით მისი მიგნებები გააზიარა პრეზიდენტმა სალომე ზურაბიშვილმა.

კვირკველიას მიგნების თანახმად, არსებობს ცხადი განსხვავებები საქართველოს საქალაქო და რეგიონულ ოლქებში ამომრჩევლის აქტივობის მაჩვენებლებს შორის.

თუკი ქალაქებში მონაცემთა გამოსახულება მეტწილად ზარის ფორმას მიჰყვება, რეგიონებში იგი ანომალიურად არის გადახრილი. აი, ასე:

„სასოფლო დასახლებებში შეიმჩნევა უჩვეულო „კუდი“ - გრაფიკულ გამოსახულებაზე, მარჯვენა მხარეს, - რაც მიანიშნებს გაყალბებას, რასაც რუსულ კუდს უწოდებენ“, - წერს იგი.

იმავე აზრზეა რომან უდოტი, რომელიც ამავე მონაცემებს სხვა ხერხით, - სობიანინ-სუხოვოლსკის მეთოდით წარმოადგენს გრაფიკულად.

„სობიანინ-სუხოვოლსკის მეთოდი“

შპილკინის მეთოდის მსგავსად, სობიანინ-სუხოვოლსკის მეთოდიც რიცხვებზე დაკვირვებით „ხედავს“ საარჩევნო მანიპულაციებს.

იგი შემუშავებულია რუსი მკვლევრების, სერგეი სობიანინისა და ვიაჩესლავ სუხოვოლსკის მიერ. ამ მეთოდს სიმარტივისათვის „გაფანტული წერტილების“ (Scatter Plot) მეთოდსაც უწოდებენ.

მეთოდი ზუსტად იმავე მონაცემებს ეყრდნობა, რასაც შპილკინის მეთოდი, უბრალოდ გრაფიკულად განსხვავებულად გამოისახება და პარტიების მიღებულ ხმებზე ამახვილებს ყურადღებას. კერძოდ:

  • მეთოდი აანალიზებს ყველა საარჩევნო უბანზე ხმების განაწილებას პოლიტიკურ პარტიებს შორის და ამ გზით ცდილობს, ამოიცნოს დევიაციები, რაც არასამართლიანი არჩევნების ინდიკატორია;
  • თეორიის თანახმად, თუკი გამოიკვეთა უბნების ისეთი რაოდენობა, სადაც ერთი კანდიდატი - „ბენეფიციარი“ - უჩვეულოდ მაღალია - შესაძლოა, ეს გაყალბებაზე მიანიშნებდეს;
  • ამ მეთოდის თანახმად, მანიპულაციების მაღალი რისკია იქ, სადაც ამომრჩეველთა საერთო აქტივობის ზრდა მხოლოდ „ბენეფიციარზე“ აისახება და არა სხვა პარტიებსა და მათ მხარდაჭერაზე.

როგორაა „წერტილები გაფანტული“ საქართველოში?

რომან უდოტი ამბობს, რომ საქართველოს დიდ ქალაქებში მეტ-ნაკლებად წესიერი სურათი ჩანს, რეგიონებში კი ვითარება განსხვავებულია.

აი, ასეთია გრაფიკული გამოსახულება საქართველოს ქალაქებში: თბილისში, ქუთაისში, ბათუმში, რუსთავში, ფოთსა და სენაკში:

„მეტ-ნაკლებად ჯანსაღი რეგიონები ასე გამოიყურება, - ერთი წერტილიდან იღებს სათავეს და სწორად ვითარდება, - რა თქმა უნდა, გარკვეული დევიაციები აქაც არსებობს, მაგრამ არა დრამატული“, - განმარტავს უდოტი.

„მაგრამ როდესაც ვაკვირდებით ყველა დანარჩენ უბანს, ჩემთვის ისინი უბრალოდ უცნაურია. არაჯანსაღია. აქ დევიაცია მოსალოდნელზე მაღალია. წერტილების გაბნევა იმაზე ფართოა, ვიდრე მოსალოდნელია. იგი არ მისდევს სწორ ხაზს და, რა თქმა უნდა, ეჭვებს ბადებს“, - ეუბნება რომან უდოტი რადიო თავისუფლებას.

გრაფიკა აჩვენებს, რომ „ოცნების“ მიერ მიღებული ხმების გაბნევის დიაპაზონი ფართოა - ერთსა და იმავე ოლქში, სხვადასხვა უბანზე, მან ზოგან 30%-ის ფარგლებში მიიღო ხმები, ზოგან - 70%-მდე.

იგი განმარტავს: „ანომალია გახლავთ მაღალი აქტივობის პირობებში, „ქართული ოცნების“ მაღალი ხმები კონკრეტულ წერტილებში, - ანუ უბნებში… კონკრეტულ უბნებში ზედმეტად იყო გაბნეული ის წერტილები, და მათ მიღებულ ხმებს აჩვენებს“.

სტატისტიკურად ნაკლებად არის სავარაუდო, რომ ერთსა და იმავე ოლქებში, სხვადასხვა დასახლებულ პუნქტში - საარჩევნო უბნებზე - ზოგადი ტენდენციის ნაცვლად მკვეთრი ნახტომები გამოვლინდეს.

ცენტრალური საარჩევნო კომისიის გამოქვეყნებული შედეგებით, 2024 წლის საპარლამენტო არჩევნებში პროდასავლურმა ოპოზიციამ, საქართველოში ჩატარებულ ბოლო არჩევნებთან შედარებით (2021 წლის ადგილობრივი არჩევნები), მხოლოდ 1000-მდე ხმით გაიუმჯობესა შედეგი, „ქართულმა ოცნებამ“ კი - 300 000-მდე ხმით.

ეს ნიშნავს, რომ გაზრდილმა აქტივობამ თითქმის სრულად „ქართული ოცნების“ სასარგებლოდ იმუშავა.

„იმავეს მივიღებთ სუხოვოლსკის მეთოდის გამოყენებისას. რიცხვების ამ განაწილებას ვუწოდებთ ჰისტოგრამას, ჰისტოგრამის თხელ ნაწილს კი - კუდს. ამას მე ჩემს კვლევებში ვეძახი რუსულ კუდს, რადგან ხშირად გვინახავს იგი რუსეთში. წლების განმავლობაში ვაკვირდებოდით, როგორ იზრდებოდა იგი, როგორც სიმსივნე, და როგორ ჭამდა უბნების ჯანსაღ ნაწილებს“, - ამბობს რომან უდოტი.

„რუსეთის რეფერენდუმი“

რუსეთის 2020 წლის საკონსტიტუციო რეფერენდუმი, - რამაც ვლადიმერ პუტინს შესაძლებლობა მისცა, კიდევ უფრო მეტად გაეხანგრძლივებინა მმართველობის ვადა, აჩვენა ხმის მიცემის დევიაციური მონაცემები.

შპილკინის ანალიზი მიანიშნებდა, რომ სარეფერენდუმო კითხვაზე დადებითი პასუხების პროცენტული რაოდენობა მნიშვნელოვნად იზრდებოდა იმ უბნებზე, სადაც აქტივობაც მაღალი იყო, - რაც პოტენციურ დარღვევებზე მიანიშნებდა.

აი, ასე გამოიყურებოდა მონაცემები, რასაც კეთილსინდისიერად ჩატარებული არჩევნების პირობებში ზარის ფორმა უნდა ჰქონოდა:

„კუდი“ რუსეთის 2020 წლის რეფერენდუმის შედეგებში
„კუდი“ რუსეთის 2020 წლის რეფერენდუმის შედეგებში

რა შეიძლება „ანომალიების“ მიზეზი იყოს?

„ასეთი პატერნები ბევრ ქვეყანაში გვინახავს. ვაკვირდებოდით, როგორ ჩნდება ეს „კუდი“ და როგორ ქრება, როცა საარჩევნო გარემო უკეთესობისკენ იცვლება. გაყალბებულ არჩევნებში ასეთი რამის ხილვა უცნაური არ არის“, - ამბობს რომან უდოტი, „გოლოსის“ ხელმძღვანელი.

თეორიულად, ანალიტიკოსები ამბობენ, რომ „რუსული კუდი“ თუ სხვა ანომალიები შეიძლება არჩევნების გაყალბების ირიბ მტკიცებულებად გამოდგეს - ყალბი ბიულეტენების საარჩევნო ყუთში მოთავსების, ამა თუ იმ ფორმის „კარუსელების“, „ავტობუსებით ამომრჩევლის მიყვანის“.

მაგრამ როგორ შეიძლება, რიცხვებში ანომალიები „გაყალბების“ მტკიცებულება გახდეს? თუნდაც ირიბი.

ხომ არ შეიძლება, რომ ეს გადაცდომები სხვა რამით აიხსნას? მაგალითად, როგორიცაა:

  • ადმინისტრაციული რესურსის გამოყენება;
  • სოციალური დაცვის სისტემით მანიპულირება;
  • „ბენეფიციარის“ - ამ შემთხვევაში, „ქართული ოცნების“ რეგიონებში საარჩევნო კამპანიის აქტიური წარმოება, განსხვავებით ოპოზიციისაგან.

„დიახ. ამ სამყაროში ყველაფერი შეიძლება განსხვავებულად აიხსნას. და ხელისუფლება რუსეთში ჩვენს ნებისმიერ მიგნებას სწორედაც ათასნაირად ხსნიდა… აი, როდესაც ქუჩაში ლოთი ისე იქცევა, როგორც იქცევა, ათასი მიზეზი შეიძლება მოიფიქრო, რატომ იქცევა ასე, მაგრამ, სინამდვილეში, ყველამ კარგად ვიცით, რომ იგი, უბრალოდ, ბევრს სვამს. და როცა ჩვენ ამ „გაბნეულ წერტილებს“ ვაკვირდებით და ვხედავთ, ვიცით, რომ ეს არ არის ნორმალური“, - ეუბნება უდოტი რადიო თავისუფლებას.

„აი, სწორედ ასეთ დროს უნდა შევხედოთ მაგალითებს. მაგალითად, რუსეთს, სომხეთს, პოლონეთს. მოდით, ამ ეტაპზე შევჩერდეთ სომხეთზე, რომელიც ამ განსხვავების საილუსტრაციოდ იდეალური მაგალითია“, - ამბობს უდოტი.

ერევნის საკრებულოს არჩევნები - 2017 vs 2018

სომხეთის დედაქალაქ ერევანში საკრებულოს არჩევნები მიყოლებით ორ წელიწადში ჩატარდა - 2017 და 2018 წლებში.

2017 წელს ხელისუფლებაში ჯერ კიდევ ექსპრეზიდენტ სერჟ სარქისიანის „რესპუბლიკური პარტია“ იყო, 2018 წელს კი - ხავერდოვანი რევოლუციის შედეგად მოსული პრემიერ-მინისტრი ნიკოლ ფაშინიანი.

„ათასჯერ გამიგია ეს არგუმენტი: „სომხეთში რეგიონებში სხვანაირი ხალხი ცხოვრობს. მათ უბრალოდ მოსწონთ კორუმპირებული რესპუბლიკელები“. დღეს სომხეთში არავის ახსოვს რესპუბლიკური პარტიის სახელი! სარქისიანიც თითქმის დავიწყებულია, მაგრამ მაშინ მარწმუნებდნენ, რომ საყვარელი ლიდერი იყო“, - ამბობს ის.

მაინც, რა აჩვენა ამ ორმა არჩევნებმა?

„იგივე ვითარება. მათ ხმების იგივე, არანორმალური განაწილება ჰქონდათ. რევოლუციის შემდეგ ეს ანომალიები, უბრალოდ, გაქრა“.

აი, ასე გამოიყურებოდა „ზარი“ ხმების გადანაწილება 2017 წელს:

ერევნის საკრებულოს არჩევნები 2017 წელს
ერევნის საკრებულოს არჩევნები 2017 წელს

2017 წლის მაისში არჩევნებში რესპუბლიკურმა პარტიამ 71.25% მოაგროვა, ფაშინიანის პარტიამ - მხოლოდ 21%.

2018 წლის მაისში „ხავერდოვანი რევოლუციის“ შემდეგ ხელისუფლებაში ნიკოლ ფაშინიანი მოვიდა. ვადამდელი არჩევნები 2018 წლის სექტემბერში ჩატარდა.

აი, ასე გამოიყურებოდა „ზარი“ 2018 წელს.

ერევნის საკრებულოს არჩევნები 2018 წელს
ერევნის საკრებულოს არჩევნები 2018 წელს

ფაშინიანის „ჩემი გზის“ ალიანსმა 81% მიიღო, თუმცა ამომრჩევლის ქმედებებში დევიაციები არ გამოვლენილა.

საარჩევნო დარღვევები - რას ამბობენ დამკვირვებლები

ექსპერტები ამ ეტაპზე ვერ აკონკრეტებენ, თუ რამხელა გავლენა მოახდინა საბოლოო შედეგებზე შესაძლო მანიპულაციებმა.

ამაზე დამატებითი წარმოდგენა შესაძლოა, რეგრესული (მრავალცვლადიანი ფაქტორული) ანალიზის საფუძველზე შეიქმნას. თუმცა, რადიო თავისუფლებას არ აქვს ინფორმაცია ამ სტატისტიკური ოპერაციის საქართველოს არჩევნების შედეგებზე ჩატარების შესახებ.

ამავე დროს, პოლიტიკური პარტიები, არასამთავრობო ორგანიზაციები და პრეზიდენტი სალომე ზურაბიშვილი ამბობენ, რომ არჩევნების შედეგები არ ასახავს საქართველოს მოსახლეობის ნებას, და მათ ლეგიტიმურობას არ აღიარებენ.

სადამკვირვებლო ორგანიზაციების კოალიცია „ჩემი ხმა“ აცხადებს, რომ 2024 წლის 26 ოქტომბრის არჩევნების „მასშტაბური გაყალბების ძირითადი სქემა იდენტიფიცირებულია“, რაც დასტურდება ფოტო-, ვიდეო- და აუდიომასალებით.

კოალიცია აღწერს „არჩევნების გაყალბების“ 5-ეტაპიან სქემას და 246 საარჩევნო უბნის შედეგების გაბათილებას ითხოვს.

„საქართველოს ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაცია“ კი აცხადებს, რომ კენჭისყრის დღეს მასობრივად დაირღვა ამომრჩევლის ხმის ფარულობის პრინციპი, - რაც არჩევნების სამართლიანად ჩატარების აუცილებელი პირობაა, რომლის დარღვევაც საქართველოს კონსტიტუციით გარანტირებულ საარჩევნო უფლებას არღვევს.

საია ყველა იმ საარჩევნო უბნის შედეგების ბათილად ცნობას ითხოვს, სადაც არჩევნები ელექტრონული ტექნოლოგიების დახმარებით ჩატარდა.

ცესკო ბრალდებებზე პასუხად აცხადებს, რომ ხმის ფარულობა დაცული იყო მაშინაც კი, თუ მონიშვნა მეორე მხრიდან ჩანდა.

„გაყალბებაზე“ პრეზიდენტის ბრალდებების შესახებ, ცესკომ პროკურატურას მიმართა. პროკურატურამ გამოძიება დაიწყო და პრეზიდენტი ზურაბიშვილი დაიბარა, თუმცა მან მისვლაზე უარი განაცხადა და საგამოძიებო უწყებას საჯარო სივრცეში გამოქვეყნებულ მტკიცებულებებზე მიუთითა.

ჩამოტვირთე მეტი

XS
SM
MD
LG