ფოტო ერთ-ერთია იმ 3 ათასი სურათიდან, რომლებიც ინტერნეტით გავრცელდა და რომელშიც ნაჩვენებია ყაჯართა პერიოდის (1789-1925) ირანი, ასევე მაშინდელი თბილისი.
კოლექცია მდიდარია, ზოგი ფოტო დასათაურებულია, ზოგიც ჯერჯერობით დაუდგენელია, სადაა გადაღებული და ვინ არიან მასზე გამოსახული.
ზედა ფოტოზე, მარჯვნივ, ჩანს სომხური ეკლესია, რომელიც ამჟამად დანგრეულია. მას წითელი სახარების (კარმირ ავეტარანი), და ასევე შამქორის ღვთისმშობლის სახელობის ტაძარს (შამქორეცოც სურბ ასტვაწაწინი) უწოდებდნენ.
თეირანის გოლესთანის სასახლის არქივში არაერთი ფოტოა, თბილისის ხედებით. თბილისის მთავარი, სასახლის ქუჩის გადასაღებად სხვადასხვა ფოტოგრაფმა შეიძლება ერთი და იგივე ადგილი აირჩია.
ფოტოები ძირითადად გადაღებულია XIX საუკუნის ბოლო წლებში. მათზე ძირითადად მაშინდელი ირანის, ოფიციალურად - ირანის უმაღლეს სახელმწიფოდ წოდებული ქვეყნის ცხოვრებაა ასახული.
თბილისში გადაღებული ფოტოები 1889 წელსაა გადაღებული, იმ წელს, როცა ირანის შაჰმა, ფოტოგრაფიით გატაცებულმა ნასერ ალ-დინმა, ევროპაში იმოგზაურა და ახლა საქართველოს დედაქალაქს ესტუმრა.
მალევე დადასტურდა, რომ ისინი ირანის დედაქალაქის, თეირანის გოლესთანის სასახლიდან გაიჟონა.
მაღალი რეზოლუციის ფოტოების გაჟონვამ ირანში სენსაცია გამოიწვია, როცა ისინი ივნისის დასაწყისში Google Drive folders-ით გავრცელდა
გოლესთანის სასახლის არქივის ზოგიერთი ფოტო ადრე გამოქვეყნდა, როგორც ქვემოთ ნაჩვენები ეს ფოტო. ის არასწორად იყო აღწერილი, თითქოს მასზე ცოცხლად დამარხული ქურდი ყოფილიყო გამოსახული.
ეს ფოტოები საკმარისად ძველია და ისინი უკვე საზოგადოებრივ საკუთრებას წარმოადგენს, ანუ მათ საავტორო უფლებების დაცვის შესახებ კანონი აღარ ეხება. ამავე დროს, ირანს ხელი არ მოუწერია ლიტერატურის და ხელოვნების ნიმუშთა დაცვის შესახებ ბერნის საერთაშორისო კონვენციაზე.
არაერთ ფოტოზეა გამოსახული ირანის მაშინდელი შაჰი, ნასერ ალ-დინი, ფოტოხელოვნებით გატაცებული მონარქი, რომელმაც ტახტზე 1848 წლიდან 1896 წლამდე გაატარა, სანამ თავს დაესხმებოდნენ და მოკლავდნენ.
ნასერ ალ-დინმა მნიშვნელოვანი როლი ითამაშა ირანის ფოტოგრაფიის „ოქროს ხანის“ დაწყებაში
შაჰი ხშირად მოგზაურობდა ევროპაში და აღტაცებული იყო ფოტოგრაფიით - ტექნოლოგიით, რომელიც იქ XIX საუკუნის შუა წლებიდან გავრცელდა.
შაჰი მშვენიერი ფოტოგრაფი იყო და ვარაუდობენ, რომ მისი გადაღებულია ზოგიერთი ფოტო, რომელიც გაჟონილ კოლექციაში მოყვა.
გოლესთანის არქივის ბევრი ფოტოს გამოსახულება განუმეორებლად მკაფიოა, როგორც ეს ახასიათებს ფართოფორმატიან კამერებს, რომლებიც მინის ფირებს იყენებდნენ, - რაც მაშინ გამოსახულების მაღალი ხარისხის მისაღებად სტანდარტს წარმოადგენდა.
გოლესთანის არქივში უცხოეთში გადაღებული არაერთი ფოტოა, მათი ნაწილი ალბათ მოგზაურობებისას შაჰის თანმხლებ ფოტოგრაფებს ეკუთვნით, ნაწილი შეიძლება თვითონ ნასერ ალ-დინის გადაღებულია. ეს ეხება თბილისის ხედებს, ასევე სხვა დიდ თუ პატარა ქალაქში გადაღებულ ფოტოებს. იმ წელს, როცა ნასერ ალ-დინი თბილისს ეწვია, ის იყო ასევე პეტერბურგში, ვენაში, მიუნხენში, ბადენ-ბადენსა და სხვა ბევრ ქალაქში.
ფოტოების გაჟონვის შემდეგ გოლესთანის სასახლის მმართველობამ გამოაცხადა, რომ აპირებს თვითონ გამოაქვეყნოს არქივში დაცული ფოტოები.